Wydział Ruchu Drogowego
Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego - nadkom. Andrzej Kolera
Do zadań Wydziału Ruchu Drogowego należy:
-
wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu poprzez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie;
-
inicjowanie i koordynowanie działań mających na celu zapobieganie, ujawnianie i ściganie sprawców popełnionych przestępstw i wykroczeń w ruchu drogowym na obszarze powiatu;
-
realizacja pilotaży oraz zabezpieczeń imprez i uroczystości odbywających się na drogach;
-
prowadzenie i nadzór na szczeblu Komendy nad ewidencją i rejestracją zdarzeń drogowych w bazie SEWIK oraz terminowością, kompletnością i poprawnością merytorycznych danych wprowadzanych do systemu;
-
realizowanie na szczeblu Komendy zadań w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego, w zakresie terminowej rejestracji przestępstw i wykroczeń oraz wprowadzaniem kart informacyjnych z sądów i organów dyscyplinarnych do systemu informatycznego KSIP;
-
udzielanie informacji do firm ubezpieczeniowych w sprawach dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych powstałych na skutek zdarzeń drogowych;
-
realizowanie zadań związanych z likwidacją skutków zdarzeń drogowych, wykonywanie czynności na miejscu zdarzeń drogowych;
-
analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określanie tendencji w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
-
prowadzenie działalności profilaktyczno – wychowawczej w zakresie popularyzowania zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
-
planowanie, inspirowanie i organizowanie zadań w zakresie profilaktyki społecznej;
-
przygotowanie tematyki szkoleniowej i prowadzenie szkoleń w ramach doskonalenia zawodowego w zakresie realizowanych zadań;
-
kontrolowanie wykonywania transportu drogowego osób i rzeczy, transportu na potrzeby własne oraz przewozu materiałów niebezpiecznych;
-
inicjowanie przedsięwzięć i współdziałanie z organami administracji rządowej, samorządowej oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w zakresie inżynierii ruchu drogowego;
-
bieżące monitorowanie sytuacji na drogach i wypracowywanie wniosków dotyczących zmian ukierunkowania, form i taktyki pełnienia służby oraz niezbędnego wsparcia podejmowanych przedsięwzięć przez inne komórki organizacyjne Komendy;
-
organizowanie i koordynowanie działań realizowanych na terenie działania Komendy w ramach operacji porządkowych na drogach, a także organizowanie z własnej inicjatywy wzmożonych działań ukierunkowanych na określoną grupę uczestników ruchu;
-
opracowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach będących w zakresie kompetencji Komendanta Powiatowego Policji jako organu decyzyjnego;
-
realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej;
-
edukacja mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej, w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg celem przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym.