Naczelnik Wydziału Prewencji - podinsp. Gustaw Szczepański
Do zadań Wydziału Prewencji należy:
-
organizowanie, wykonywanie i koordynowanie zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego;
-
organizowanie służby w patrolach i w obchodach oraz ustalanie zasad ich funkcjonowania;
-
organizowanie, koordynowanie i bezpośredni nadzór nad funkcjonowaniem służb prewencyjnych;
-
planowanie, koordynowanie i realizowanie działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa obywateli podczas katastrof, klęsk żywiołowych, awarii technicznych oraz w czasie imprez, uroczystości i protestów społecznych;
-
współdziałanie ze strażami gminnymi;
-
wypracowanie skutecznych form działania, zmierzających do podniesienia efektywności pracy i przeciwdziałania zagrożeniom;
-
organizowanie, koordynowanie i nadzór nad realizacją zadań w zakresie konwojów i doprowadzeń osób;
-
koordynowanie i nadzór nad realizacją zadań w zakresie wykorzystania i szkolenia psów służbowych;
-
przygotowanie tematyki szkoleniowej i prowadzenie szkoleń w ramach doskonalenia zawodowego, w zakresie realizowanych zadań;
-
obsługa systemu informatycznego KSIP zgodnie z zadaniami realizowanymi przez poszczególne komórki organizacyjne Komendy;
-
nadzór nad zgodnym z obowiązującymi przepisami zabezpieczeniem i przechowywaniem broni;
-
planowanie, inspirowanie i organizowanie zadań w zakresie profilaktyki społecznej;
-
koordynowanie i wypracowanie kierunków działań w zakresie zapobiegania i zwalczania demoralizacji, przestępczości i patologii społecznych wśród nieletnich i w rodzinie;
-
opracowanie i wdrażanie programów prewencyjnych w oparciu o oczekiwania społeczne oraz zagrożenie przestępczością i patologiami społecznymi;
-
realizowanie i koordynowanie działań w zakresie prowadzonych zabezpieczeń prewencyjnych, akcji operacji policyjnych oraz zarządzania kryzysowego i spraw obronnych;
-
współdziałanie z organami administracji publicznej, szkołami, organizacjami społecznymi oraz mediami w zakresie edukacji, profilaktyki wychowawczej i profilaktyki społecznej;
-
organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie funkcjonowania służby dyżurnej w Komendzie, zapewnienie ciągłości funkcjonowania stanowiska kierowania;
-
organizowanie i wykonywanie oraz nadzór i kontrola działań Komendy w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałanie na obszarze powiatu w tym zakresie z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi, inicjowanie lokalnej polityki zapobiegania, ujawniania i ścigania sprawców wykroczeń;
-
opracowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach będących w zakresie kompetencji Komendanta Powiatowego Policji jako organu decyzyjnego;
-
realizacja zdań wynikających z przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej;
-
przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków wpływających do Komendy oraz nadzorowanie i koordynowanie prowadzonych postępowań skargowych w Komendzie i jednostkach organizacyjnych działających na terenie powiatu;
-
ogłaszanie alarmów stanów osobowych komórek i jednostek organizacyjnych działających na terenie powiatu, w tym uruchamianie sił i środków w trybie alarmowym;
-
planowanie, organizowanie, koordynowanie i realizowanie zadań obronnych Komendy oraz współdziałanie w tym przedmiocie z właściwymi organami administracji publicznej i wojskowej;
-
opracowywanie i aktualizowanie planów działania Komendanta Powiatowego Policji w warunkach stanów nadzwyczajnych.